lördag 10 december 2011

Elin i hagen- En film.




Jag fick nyss en ypperlig idé. satt i min ensamhet (läser man min blogg flitigt så förstår man att så är oftast fallet) och tänkte. Tankarna fördes till Viktor sjöströms storslagna filmatisering av den norska dikten Terje Vigen som kom 1917. Och då började jag tänka på min älsklingspoet Gustav Fröding. Varför inte göra en hyllningsfilmatisering till Fröding?

Det finns en myckenhet av dikter att ta utav som lämpar sig till filmatisering. Men valet föll på Elin i hagen, en jättefin berättelse om en ung oskuldsfull tjej som föder en oäkting och som sedermera dödar barnet och blir inspärrad på mentalsjukhuset. Ett öde som många töser fick uppleva på 1800-talet.

Tanken är att jag skulle göra en stumfilm på exakt samma sätt som man gjorde förr, dvs målad för hand, textskyltar och jag vet inte allt. Men redan innan igångsättningen så har jag stött på ett otal problem som stavas pengar och vinst. Ty tyvärr kostar det att göra en film. Och då måste den naturligtvis gå med vinst.

Men vem vet? Det kan hända att jag vinner på lotto och då kan drömmen att gå i uppfyllelse.

Inga kommentarer: